0B1EC081-7F12-4C67-AC19-1ED10CF0505AArrow downArrow rightArrow rightArrow upCalendarClose984D9BFC-BA95-41CD-AA38-65F5DB27F79DLocation (large)Location (small)MenuNetvliesPlaySearchFacebookInstagramLinkedinTwitter
Tickets

Masamichi Kagaya

Een laars en een handschoen. Een schaar, een voetbal. Een slang en een vis. Bladeren aan een tak. In zwart-wit gevlekt. Vervreemdend, maar wel herkenbaar. Het doet denken aan röntgenfoto’s. Waar kijken we naar? Wat zien we?

Het onzichtbare zichtbaar

We kijken naar radioactieve besmetting. De zwarte vlekken zijn de radioactieve deeltjes. De gefotografeerde objecten komen uit het verlaten en verboden gebied rond de kerncentrale van Fukushima, waar in het voorjaar van 2011 een nucleaire ramp plaatsvond. Het onzichtbare zichtbaar maken. Dat is wat fotograaf Masamichi Kagaya (Japan, 1981) doet.

Autoradiograph – Works of Nuclear God

Gewapend met een geigerteller en beschermende kleding verzamelt Kagaya in de natuur en in de verlaten panden voorwerpen, planten en dieren. Hij legt vast in welke mate ze besmet zijn met behulp van techniek en speciale apparaten, die normaliter alleen worden gebruikt voor onderzoek. Kagaya werkt hiervoor samen met wetenschapper Satoshi Mori (emeritus hoogleraar aan de Universiteit van Tokio). De techniek die hij gebruikt heet autoradiografie. Het voorwerp wordt op een stralingsgevoelige plaat gelegd, die weer wordt afgelezen door een ander  apparaat. Zo ontstaat een visuele representatie van de radioactieve deeltjes, die als vlekken zichtbaar worden in het beeld. Hoe meer vlekken, hoe meer straling. De besmetting is weliswaar ook in cijfers uit te drukken, maar het beeld zegt zoveel meer. Er zijn ook gewone ‘onschuldige’ foto’s van de objecten. Maar na het zien van diens gevlekte evenbeeld weet de kijker wel beter.

Multimediaal project

Japan heeft ervaring met nucleaire catastrofes. Denk aan Hiroshima, Nagasaki, Bikini en recentelijk dus Fukushima. Kagaya en Mori maakten de radioactieve besmetting voor het eerste op deze manier zichtbaar. ‘Works of Nuclear God’ is een multimediaal project dat startte in 2012 en nog steeds loopt; in lijn met de nog steeds aanwezig  radioactieve vervuiling die een hele lange levensduur heeft.  In 2015 werd en boek gepubliceerd in Japan, maar er is ook een website (www.autoradiograph.org), waar sinds 2016 3D-beelden van besmette voorwerpen te zien zijn. Onlangs werd in het kader van het project een app voor smartphone en tablet ontwikkeld, waarbij je de foto’s en de originelen met elkaar kunt vergelijken. Kagaya blijft de discussie over kernenergie voeden door de kijker met deze verontrustende beelden te herinneren aan de grimmige gevolgen van een nucleaire ramp.

Over Kagaya

Masamichi Kagaya deed een technische studie aan de Waseda Universiteit in Tokyo in Japan gevolgd door de Spéos Photography School in Parijs (2008/ 2009). In 2017 won hij de Fujifilm Award in Kyotographie en ontving de Eretitel Prix Ars Electronica. Daarnaast ontving hij in datzelfde jaar een Special Jury Award op Lianzhou photo 2017. Bekijk onderstaande video met meer achtergrondinformatie over het werk van Kagaya.