0B1EC081-7F12-4C67-AC19-1ED10CF0505AArrow downArrow rightArrow rightArrow upCalendarClose984D9BFC-BA95-41CD-AA38-65F5DB27F79DLocation (large)Location (small)MenuNetvliesPlaySearchFacebookInstagramLinkedinTwitter

Jaap Scheeren en Mathieu Asselin: twee totaal verschillende benaderingen

Jaap Scheeren en Mathieu Asselin: twee totaal verschillende benaderingen: persoonlijk, soms hilarisch, altijd intiem en global

17 september 2016
Tekst: Carla van Gaalen

Beeldend kunstenaar Jaap Scheeren was gek op zijn oma. Na haar overlijden kreeg hij van zijn tante een zakje met haar as. Hieruit kon pigment worden gehaald, dat toegevoegd kon worden aan het proces van kooldruk. Vervolgens werd het portret van zijn oma hiermee geprint. Zo liet hij haar ‘als een feniks uit haar as herrijzen’. De stuntman die hij van zeven meter hoog in een pallet vol met eieren laat vallen is voor hem de verbeelding van zijn vaderschap. Alles begint met een ei. De placenta in zijn expositie representeert de oervorm van ‘het eigen huis waar je uitgroeit’. Al zijn uitingen zijn ensceneringen van herinneringen en herbelevingen.
Meer van Jaap Scheeren tijdens BredaPhoto in MOTI

Jaap Scheeren_230616_006_My kid's house


Fotograaf Mathieu Asselin zocht in 2011 de Occupiers op in Wallstreet, portretteerde hen, liet hier een krant van drukken, die hij weer op Wallstreet verspreidde. Een fotograaf als activist? ‘Foto’s helpen om mensen bewust te maken. Ik vond dat ik iets moest doen. Vrijheid moet je verdedigen. Ik ben niet thuis blijven zitten. Ik ging er naar toe.’ De activisten die hij portretteerde zijn geen individualisten. ‘Het is een collectief ding. Deze mensen hebben hetzelfde doel, voelden zich onderdeel van een groter geheel.’

Mathieu Asselin

Monsterverbond Monsanto en Bayer
Uiterst betrokken vertelt Asselin over zijn project over Monsanto, multinational die onder andere het in Vietnam gebruikte Agent Orange produceerde. Het veroorzaakt niet alleen ernstige brandwonden, maar ook genetische afwijkingen. Asselin laat dit zien in hartverscheurende foto’s van zwaar gehandicapte kinderen en op sterk water bewaarde foetussen met allerlei afwijkingen. Monsanto en Bayer, de laatste niet alleen bekend van de aspirine, maar ook producent van het mosterdgas gebruikt in de loopgraven in de Grote Oorlog en medeproducent van Zyklon B voor de vernietigingskampen in de TweedeWereldoorlog, zijn zeer recent gefuseerd. Samen zijn zij nu een supermacht in bestrijdingsmiddelen en landbouwzaden. Landbouw is ook een sector waarin zij onafhankelijk van elkaar al grote spelers waren. In zijn onderzoek en documentatie van Monsanto vindt Asselin zichzelf niet het stereotype van de gedegen, documentaire fotograaf. ‘The story is genuine.’ Hij vertelt het vanuit zijn eigen perspectief en neemt de vrijheid deze te vertalen in metaforen.
Asselins serie over de Occupiers van Wallstreet vind je langs de singels.

Vrijheid in eigen hoofd brengt vrije, Chinese leven toch naar buiten
Lin Zhipeng, wereldwijd beroemd geworden door zijn blog onder zijn schuilnaam 223 dat hij al zestien jaar heeft, vertelde over zijn foto’s van het dagelijks leven van zijn vrienden en vriendinnen. Het zijn snapshots van zoekende, experimenterende, seks hebbende jongeren. Vele ervan zijn in zijn geboorteland China verboden beelden. Fotoboeken kan hij daar alleen uitgeven in eigen beheer via internet, gedrukt door een te vertrouwen drukker. Als je zijn foto’s ziet, lijkt China een vrij land, of is het toch een dictatuur? Lin Zhipeng neemt de vrijheid die in zijn hoofd leeft en maakt in die zin ‘vrije’ foto’s. Hij is geen activist, hij volgt gewoon zijn geest. Hij heeft geen vastomlijnd doel. ‘Iedere dag is mijn doel.’ Hoewel hij wel sinds kort een project maakt over homoseksuele koppels.

Intolerabele radioactiviteit tegenover Hollandse traditie, en een in gouden licht weer te geven huwelijk
Drie fotografen pitchen hun fotoproject: Esther Hessing kreeg de meeste stemmen voor haar project over Tsjernobyl. Daar leven 140 bewoners in een nog steeds intolerabele radioactiviteit en werken 2500 mensen nog steeds aan het ontmantelen van de kerncentrale die nu al weer 30 jaar geleden werd gesloten vanwege de ramp daar. Hessing streefde daarmee twee fotografen voorbij, de een over haar geboorteplaats Holten met tradities bij geboorte, liefde en overlijden die niet vergeten mogen worden en de ander over haar opa en oma met een bijzondere huwelijksband bij aanvang overschaduwd door de Tweede Wereldoorlog, gedocumenteerd door haar oma in uitermate gedetailleerde beschrijvingen. De fotografe wil het verhaal vastleggen in stillevens met het gouden licht volgens de meesters in de Gouden Eeuw.

De Donkere Kamer is een live magazine over de laatste ontwikkelingen in de fotografie. Normaliter in het Amsterdamse Pakhuis de Zwijger, speciaal vanwege BredaPhoto 2016 in Breda.



bp 095