0B1EC081-7F12-4C67-AC19-1ED10CF0505AArrow downArrow rightArrow rightArrow upCalendarClose984D9BFC-BA95-41CD-AA38-65F5DB27F79DLocation (large)Location (small)MenuNetvliesPlaySearchFacebookInstagramLinkedinTwitter

Portfolioreviews: chaos in het hoofd

Zo’n veertig studenten fotografie van academies uit Nederland, België en Duitsland lieten hun series zien aan tien reviewers. Spannend was het. Het aanmelden was een stok achter de deur om met het werk voor de dag te komen. En binnen vijftien minuten reviewtijd geconcentreerd tot de kern doordringen is een prima oefening om uit te vinden of je met je serie goed op weg bent.

27 oktober 2016
Tekst: Carla van Gaalen
Beeld: Ron Magielse

bp-318

Zo’n veertig studenten fotografie van academies uit Nederland, België en Duitsland lieten hun series zien aan tien reviewers, allen professionals uit het werkveld. Robin de Puy, Fotograaf des Vaderlands, Reinout van den Bergh, curator BredaPhoto, de bij BredaPhoto 2016 exposerende fotografen Olivier van Breugel, Bianca Sistermans en Danny Veys, fotograaf en filmer Carel van Hees, fotograaf Wiesje Peels en inhoudelijke professionals zoals Joachim Naudts, curator en editor FOMU Antwerpen, Robert Jan Verhagen van LhGWR, tentoonstellingsruimte in Den Haag en Edie Peters van PhotoQ.

De reviewers waren aangenaam verrast door het talent dat voorbijkwam. En zijn zich bewust van hun rol en invloed. “Voor de studenten gaat het er vooral om dat zij zich niet laten sturen door wat de reviewer zegt”, aldus Joachim Naudts. Natuurlijk, de opmerkingen gaan wel degelijk over het werk. Toch kan de student daar niet zonder meer mee verder. “Ze moeten niet in één keer alles geloven en overnemen. Het is veel meer dat de student mij aanhoort en vervolgens de opmerkingen tegen zijn eigen ideeën aanlegt en dan conclusies trekt.”

Presentatie is een weerkerend onderwerp. Wordt bijvoorbeeld portretfotografie in de studio gebruikt, gecombineerd met documentaire beelden, maak dan ook in de presentatie het onderscheid tussen die verschillende vormen zichtbaar.

bp-315

Werkt het boek over de hoofdpersoon die leeft binnen de muren van zijn huis en via zijn scherm een wereld buitenshuis betreedt. De bladen in het boek met aan de ene kant printscreens uit het computerspel en aan de andere zijde foto’s van zijn huis vallen om en om in elkaar en verweven zo de werelden van een binnenshuis blijvende buitenstaander.

‘De mensen zoals hij die niet voldoen aan het algemeen geldende verwachtingspatroon en zich een online identiteit aanmeten kennen we ondertussen wel. Zoek een andere aanpak voor je fascinatie.’ De student komt met meer vragen dan antwoorden uit de review terug,
Blijft documentairefotografie waarheidsgetrouw, wanneer daar geënsceneerd beeld aan toegevoegd wordt? Bijvoorbeeld de rode kratten, opgestapeld in het malse groene gras, in een serie over een kalf gevolgd van geboorte tot slacht.

bp-321

Hoe kan een fotografische techniek het onderwerp versterken? Zoals de keuze om met een pinhole camera een decennialang verborgen kwaad vast te leggen.

Gelukkig is daar ook de reviewer, nog maar net afgestudeerd en inmiddels succesvol. Hij herkent de ‘chaos’ in de verschillende studentenhoofden maar al te goed. Zelf zat hij daar kort geleden ook nog middenin. Een geruststelling dat die chaosfase kan verkeren in grip krijgen en aansprekend werk maken.

Tijdens het International Students Weekend van 21 – 23 oktober 2016 vonden onder meer portfolio reviews plaats in Podium Bloos. Lees hier meer over het programma.