0B1EC081-7F12-4C67-AC19-1ED10CF0505AArrow downArrow rightArrow rightArrow upCalendarClose984D9BFC-BA95-41CD-AA38-65F5DB27F79DLocation (large)Location (small)MenuNetvliesPlaySearchFacebookInstagramLinkedinTwitter

Tom Callemin: ‘Hinterland’

In 2014 afstuderen en dan al een hoge vlucht nemen. Het gebeurt Tom Callemin (1991). Hij rondde dit jaar zijn studie af aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten (KASK) in Gent. Unseen photofair 2014, platform voor nieuw ontdekt fotowerk pikte hem op. Merel Bem van de Volkskrant vindt hem één van de 15 tentoonstellingen, voorstellingen en concerten in dit culturele seizoen, naast onder meer Marlene Dumas die je niet mag missen. Callemin's boek ../.. met foto´s uit zijn serie Hinterland werd zaterdag 20 september gepresenteerd bij BredaPhoto. Het is een special edition, in gelimiteerde oplage.

20 september 2014
Tekst: Carla van Gaalen


Naar voren duwen
Ieder foto ziet er donker en met flitslicht gemaakt uit. ‘Daglicht is niet jouw ding’, vroeg Edie Peters van de BredaPhoto Bookshop hem. ‘Ik wil controle hebben over het licht en zelf de sfeer kunnen bepalen.’ Door de achtergrond in het donker te laten verdwijnen, isoleert hij de personen en objecten. Hij duwt ze naar voren.

Tom Callemin vertelt geen verhaal, ‘ieder beeld is autonoom’. Over de naaktmodellen zegt hij dat ze als ‘poppen zijn waar ik mee speel en hen tot een monument maak. Hun schoonheid helpt om dat te bewerkstelligen.’

Evaluatie
Het boek dat nu is uitgebracht, is voor Tom Callemin een evaluatie, ieder beeld daarin heeft de plaats gekregen dat het verdient om het beste tot haar recht te komen. Frappant is dat op de voorzijde alleen woorden staan die verwijzen naar de foto’s ‘Man with child, Two trees, Refuge, Cage, Room, Model’. Een droge opsomming voor beelden die beroeren.

In het midden gelaten
In Club Solo, Kloosterlaan 138, is een selectie uit zijn boek te zien. Ook de videoinstallaties The performance. Aan de ene zijde van de ruimte heft een vrouw haar gezicht naar het licht, aan de andere zijde kijkt een naakte, getatoeëerde man zenuwachtig naar beneden. Wat er aan de hand is, wordt niet duidelijk. De aanleiding hiervoor haalde Tom Callemin uit de filmbeelden die een psychiater eind 19e eeuw van zijn patiënten maakte.

De foto’s en installaties uit de serie Hinterland zijn te zien op BredaPhoto in Club Solo, Kloosterlaan 138, Breda.

Vind het in de BredaPhoto Bookshop
BredaPhoto heeft talrijke boekpresentaties. Eerder presenteerde Martijn van de Griendt zijn boek ‘Exit wounds, (as if)’ met vaak intieme foto’s over zijn vriendinnen door de tijd heen. Photographer Hal’s boek Zatsuran was een wereldprimeur. Hal fotografeerde koppels en hun liefste bezittingen in een vacuüm gezogen plastic zak. Mariska van Zutven vertelde over ‘Laten we voorop stellen dat je sowieso bent geboren voor het geluk’ de weerslag van haar contactadvertentie en daaropvolgende correspondentie met de door haar gezochte ‘man met fruitboom in zijn tuin’. Wiesje Peels presenteerde “Mimus, in een onvervalste circusomgeving.

Ieder boek is prachtig vormgegeven in de context van de beelden. Ze zijn te koop in de BredaPhoto Bookshop in de Stadsgalerij, Oude Vest 34 in Breda.