Abbas Attar
Abbas Attar Fotojournalist Niousha Tavakoli aan het werk tussen TV cameramannen. Iran, Tehran.
Abbas Attar – vooral bekend onder zijn voornaam Abbas - was een Iraanse fotograaf die journalistieke nauwkeurigheid en morele integriteit combineerde bij het fotograferen van sociale gebeurtenissen, rampen en conflicten. De autodidactische fotograaf beschouwde zijn vak als 'schrijven met licht'.
In plaats van zich te concentreren op momentopnamen, beschouwde Abbas zijn foto's als onderling verbonden elementen van een groter geheel. Hij was een verhalenverteller pur sang: mensen omschreven zijn werk als verhalen op celluloid. Hij probeerde 'een onderbroken moment’ vast te leggen om de indruk te wekken dat de mensen die hij portretteerden na de foto doorgingen met datgene waar ze mee bezig waren. Op een van zijn foto's is de jonge Newsha Tavakolian te zien tijdens een van haar eerste opdrachten. Je kunt haast voelen dat Tavakolian na die opname vastberaden bleef staan om foto’s te maken zonder door de menigte te worden weggeduwd.
De getoonde foto's zijn te zien in Abbas' serie en fotoboek Iran Diary 1971-2002. Zijn boek is een kritische interpretatie van de Iraanse geschiedenis, beschreven en gefotografeerd vanuit een uiterst persoonlijk perspectief.
Het werk van Abbas Attar maakt onderdeel uit van de groepstentoonstelling Space to Breathe, samengesteld door Newsha Tavakolian en te zien in de Grote Kerk Breda.
Over Abbas Attar
In een carrière van zes decennia deed Abbas Attar (1944-2018) verslag van oorlogen en revoluties in Biafra, Bangladesh, Noord-Ierland, Vietnam, het Midden-Oosten, Chili, Cuba en Zuid-Afrika tijdens de apartheid. Een van de belangrijkste onderwerpen van zijn carrière was de kruising tussen religie en samenleving. Abbas was lid van Sipa van 1971 tot 1973, daarna van Gamma van 1974 tot 1980. Abbas kwam in 1981 bij Magnum Photos en werd lid in 1985. Abbas stierf in Parijs op 25 april 2018, op 74-jarige leeftijd.
Locatie: Grote Kerk