Annegien van Doorn

Biophilia

Annegien van Doorn Biophilia
“Waarom maken plastic flamingo’s ons blij?” Die vraag stelt Van Doorn op de achterkant van haar nieuwe publicatie Biophilia waarin zij onderzoek doet naar de menselijke aangeboren verbinding met de natuur. We hebben altijd geprobeerd om op de natuur geïnspireerde elementen in onze directe omgeving te integreren, maar de laatste jaren lijkt het steeds meer een hype te worden. Zo blijkt wel uit de hoeveelheid namaaknatuur in moderne woningen, kantoren en winkelcentra. Of denk aan de planten- en dierenprints op muren van restaurants, metrostations en in de wachtkamer van de tandarts. Maar drijven we niet steeds verder van de natuur af als we in onze oerbehoefte kunnen voorzien met een fotoprint van een waterval of een lamp in de vorm van een cactus? Wat zegt onze huidige verbinding met de natuur over ons ‘moderne’ mensen?
Annegien van Doorn Biophilia
Over Annegien van Doorn

Annegien van Doorn (1982, Vlissingen, Nederland) studeerde in 2004 af aan de fotografie-afdeling van St. Joost Art Academy Breda, gevolgd door een MFA-programma aan de Universiteit van Barcelona van 2006 tot 2008. Haar werk was te zien in solotentoonstellingen in FOAM museum, C&H Gallery en Melkweg Expo in Amsterdam, MONA Detroit en Youkobo Art Space in Tokyo. Ze nam ook deel aan verschillende groepstentoonstellingen waaronder in Three Shadows Photography Arts Centre Beijing, Himalaya Museum Shanghai, Le Botanique Brussels en op Les Recontres de la Photographie Festival in Arles.

Website: www.annegienvandoorn.com

Annegien van Doorn Biophilia
Wij gebruiken cookies om een optimale ervaring te creëren. Ga voor meer informatie naar ons Privacybeleid