Sebastian & Tyler Koudijzer
De Gesuikerde Onderneming
FOTODOK x BredaPhoto
Grounding – Stories of Migration toont werk van zeven kunstenaars die verhalen vertellen over de eerste generatie migratie, over hen die door eigen keuze of omstandigheden naar Nederland kwamen. Het is een reflectie op de processen van identiteitsvorming en het creëren van een thuis voor jezelf in de diaspora. Mensen die ontworteld zijn moeten zich hier continu mee bezighouden en dit telkens opnieuw bijstellen. Verscheurd tussen verschillende werelden of gevangen tussen heden en verleden wordt de drang om een nieuw thuisgevoel te definiëren – en daarmee een nieuw zelfbeeld – sterker dan ooit.
Kunstenaar in deze tentoonstelling: Giya Makondo-Wills, Hanna Hrabarska, Kevin Osepa, Marwan Magroun, Nael Quraishi, Sebastian Koudijzer & Tyler Koudijzer, Thana Faroq
Curator: Daria Tuminas
In 1972 verlieten de Javaanse grootouders van Sebastian en Tyler Koudijzer hun geboorteland Suriname. Meer dan vijftig jaar later namen de broers Koudijzer hun grootouders mee terug om belangrijke locaties uit de familiegeschiedenis op te zoeken, zoals de plek waar oma Watinie opgroeide, of de kerk waar zij en opa Iksan tot christen werden gedoopt.
Samen reisden ze terug naar Colakreek, waar in de jaren zestig het eerste afspraakje van de grootouders plaatsvond en waar ze jaren later ook trouwden. Ook bezocht de familie de verlaten raffinaderij van suikeronderneming Mariënburg, waar Iksan ooit werkte als opzichter. Het bedrijf werd kort na de onafhankelijkheid van Suriname in 1975 gesloten; de plek is nu overwoekerd door bomen en planten.
De Gesuikerde Onderneming zoomt in op plekken waar particuliere verhalen zich verstrengelen met narratieven over een koloniaal verleden. De groot-ouders van de kunstenaars zijn zelf directe nakomelingen van contractarbeiders, en de reizen van de familie over de wereld – in dit geval van Java naar Suriname naar Nederland – kregen vorm door bredere koloniale contexten. Onder koloniaal bestuur werd het dagelijks leven voor veel burgers – of ze naar school, werk of de kerk gingen – gekarakteriseerd door een geërfde disbalans in macht.
Naast het opnieuw bezoeken van fysieke ruimtes en locaties, onderzoekt het project ook fotografisch territorium zoals private familiearchieven of officiële documenten in de kast van het Koninklijk Instituut voor Taal-, Land- en Volkenkunde. De beelden die samen De Gesuikerde Onderneming vormen, representeren een archief-onder-constructie en een poging om elementen van een ontwrichte geschiedenis bij elkaar te puzzelen.