Cinema of Dreams: Selected Shorts - 21 Juni

Shezad Dawood, Rebecca Jane Arthur en Helen Dowling

In aanloop naar BredaPhoto Festival 2022 - Theatre of Dreams presenteren BredaPhoto en Chassé Cinema samen 'Cinema of Dreams': een reeks filmavonden waarin de thema’s hoop en verandering centraal staan. Voor de editie van dinsdagavond 21 juni hebben we drie korte films selecteerd van Shezad Dawood, Rebecca Jane Arthur en Helen Dowling. Na afloop van de films is er een nagesprek waarbij het publiek vragen kan stellen aan twee van de drie makers: Rebecca Jane Arthur en Helen Dowling. Dit gesprek wordt gemodereerd door Fleur van Muiswinkel, directeur van BredaPhoto. Tickets zijn verkrijgbaar via Chassé Cinema.
Shezad Dawood - Leviathan Episode 5: Ismael (2018) - 19.28 minuten

Ismael van de Britse filmmaker Shezad Dawood speelt zich voornamelijk af op een vrachtschip in internationale wateren en vertelt een verhaal over de geglobaliseerde handel, het zeerecht en de rechten van het individu door archiefbeelden van de visserij- en walvisvangst op Newfoundland te combineren met eigen beelden. Hierbij trekt Dawood parallellen tussen de migratie van mensen en zeedieren, exploratie en individuele macht.

Rebecca Jane Arthur - Liberty: an ephemeral statute (2020) - 38 minuten

De gedigitaliseerde super 8 film ‘Liberty’ van Rebecca Jean Arthur is gebaseerd op een persoonlijk verslag van een zoektocht naar bevrijding in de VS aan het begin van de jaren ’70. De film reflecteert in de vorm van een impressionistische memoire en een portret van de moeder van de filmmaker in haar huidige thuis in Schotland, op de verlangens naar emancipatie, emigratie en onderwijs in de jaren na 1968.

Helen Dowling - The Burning Time Slideshow (2015) - 7 minuten

De film ‘The Burning Time Slideshow’van de in Belgie woonachtige Britse kunstenaar Helen Dowling is een ware droom. Dowling mixt zelf geschoten beelden met gevonden onderwater filmbeelden van touristen. Elementen van de video geven je het gevoel alsof je naar oude cinema kijkt: bubbelwolken die in het beeld blijven hangen, deeltjes en plankton in het water die doen denken aan filmkorrels en geabstraheerde lichten die vanuit een rijdende auto worden gefilmd en de associatie met vroege animatie oproepen. Gemeenschappelijk beeldmateriaal, gemeenschappelijke herinneringen en gemeenschappelijke nostalgie benadrukken het belang van empathie in het werk van Dowling.