María Magdalena Campos-Pons

Nesting II

Nesting II
María Magdalena Campos-Pons Nesting II
Een gebaar stopt alle beweging. Armen, handen, vingers komen samen, verzamelen alle zichtlijnen, concentreren materie - en geest - binnen één rijk, dat van de blik. Achter het ondiepe oppervlak van het beeld, hangend aan diens oogverblindende drager, kijkt de kunstenares toe. Haar lichaam wordt een vaartuig, het beeld ook. Dit maakt beweging mogelijk, een beroering binnen de algemene fixatie van het fotografische beeld. Een beweging die zich langzaam maar zeker een weg baant door de menigte. Kun je het voelen? Twee uilen, schildwachten - of misschien haar tegenhangers - houden de wacht, terwijl de verbeelding zich klaarmaakt om op te stijgen. Toch is hun aanwezigheid intuïtief, omdat de wezens kunstmatig zijn, levenloos. Voorlopig althans. Ook dit maakt speels deel uit van de uitwisseling.

Gedurende haar lange en indrukwekkende carrière heeft María Magdalena Campos-Pons prachtige beelden in vele vormen op de wereld gebracht. Fotografie, en Polaroid in het bijzonder, is een perfect medium gebleken om beelden en ideeën over te brengen die altijd in beweging zijn, altijd transformeren, op de grens van het verbeelde en het beleefde, zoals de titel van een andere serie When I am Not Here/ Estoy Allá suggereert. In Nesting II wordt zelfs in deze staat van voortdurende transitie naar aarding gezocht. De blik breidt zich uit naar buiten, door te vluchten, maar keert ook weer terug, op zoek naar thuis. Een nest. Deze zoektocht wordt steeds essentiëler en ongrijpbaarder, gezien de identiteit van de kunstenaar als Afro-Cubaanse vrouw, met Europese en Chinese wortels, die in de Verenigde Staten woont. Wie ben ik nu eigenlijk, lijkt ze zich af te vragen. En wie ben jij? Er zijn misschien geen duidelijke of vaststaande antwoorden op deze vragen. En toch zijn we hier, omdat we elkaar hebben gevonden op onze eigen reis door het leven.