Newsha Tavakolian

Space to Breathe

Newsha Tavakolian from the series 'Listen'
BredaPhoto presenteert in samenwerking met De Grote Kerk Breda met trots de tentoonstelling Space to Breathe, samengesteld door gast-curator en Magnum-fotograaf Newsha Tavakolian (1981, Teheran, Iran). In een indrukwekkende carrière van meer dan 25 jaar heeft Tavakolian een breed scala aan sociale en politieke verhalen over de hele wereld behandeld. In het afgelopen decennium is haar focus verschoven naar een meer conceptueel-creatieve praktijk. Met deze tentoonstelling gaat ze de dialoog aan met 16 fotografen die in haar vroege carrière een belangrijke rol hebben gespeeld, haar hebben geïnspireerd of haar werk in een ander perspectief hebben geplaatst. De rode draad van de tentoonstelling vind je terug in de verschillende series die Tavakolian sinds 2010 maakt, zoals Listen, Look en Blank Pages of an Iranian Photo album.
Newsha Tavakolian
Listen

Newsha Tavakolian maakt albumhoezen voor fictieve albums voor zes Iraanse vrouwelijke muzikanten. Ironisch genoeg zijn de cd-doosjes leeg. Die afwezigheid weerspiegelt de realiteit waarin de vrouwen leven. Het is in Iran voor vrouwen wettelijk verboden om muziek op te nemen of in het openbaar uit te voeren. Op de portretten die Tavakolian maakte, verschijnen de vrouwen – professionele zangers-, terwijl ze optreden voor een denkbeeldig publiek. Hoewel ze stil tegen de glinsterende achtergrond van hun portretten staan, voel je hun energie. Hun stemmen vinden zo, ondanks de stilte, hun weg naar de kijker.

Look

In 2012 mag Tavakolian niet meer op straat werken als fotojournalist en verandert ze haar slaapkamer in een fotostudio. Voor Look maakt ze portretten in haar slaapkamer van personen uit haar flatgebouw, die ze al meer dan tien jaar kent. Gedurende een periode van zes maanden zet ze haar camera om 20.00 uur op een statief en fotografeert haar buren, met hetzelfde uitzicht op de stad waar ze al jaren naar kijkt. Het raam achter haar deelnemers, met uitzicht op koude betonnen gebouwen, dient als een treffende metafoor voor het leven van anderen.

Door een moment van elk van hun verhalen vast te leggen binnen het kader van een raam, hoopt Tavakolian het verhaal tot leven te brengen van een natie van jongeren uit de middenklasse. Zij die dagelijks in een geïsoleerde, gelijkgestemde samenleving met weinig hoop voor de toekomst de strijd aangaan om een eigen leven op te bouwen.

For the Sake of Calmness

In deze serie portretteert Tavakolian een abstracte gemoedstoestand door naar binnen te kijken. Ze beschrijft de moeizame transformatie van haar eigen lichaam – een gevolg van het premenstrueel syndroom (PMS), waarbij sommige menstruerende personen vaak maandelijks ernstige mentale en fysieke klachten ervaren vlak voordat ze ongesteld worden – en het effect daarvan op haar waarnemingsvermogen. Via For the Sake of Calmness verbeeldt Tavakolian het onbehagen om ondergedompeld te zijn in de realiteit van je eigen leven, terwijl je je pijnlijk bewust blijft van wat erbuiten ligt. Het project visualiseert een vormeloos idee, dat abstract is geworden tot in de vergetelheid. Tavakolian gebruikt landschap, echt en ingebeeld, als achtergrond voor haar visuele verhaal. Geluid, verweven met haar gesproken monoloog, voegt een derde dimensie toe aan deze vertolking. Een reeks super slow-motion sequenties in de film geven een gevoel van stilstand; toch worden de transpirerende lichamen in de sequenties bepaald door rusteloosheid.

Wat ze niet wil is het vrouwelijk lichaam of het vrouwelijke concept van PMS romantiseren. Om deze valkuil te vermijden, voegt ze een metaforische weergave van haar thuisland (Iran) toe aan het werk. Hier mijmert Tavakolian dat de mist in haar hoofd door PMS verwant is aan de hachelijke situatie van Iran. Net als bij een vrouw die gevangen zit in versuffing door PMS, is ook Iran zich bewust van haar eigen pijn en van de manier waarop het op gespannen voet staat met de wereld om zich heen.

Blank Pages of an Iranian Photo album

Blank Pages of an Iranian Photo album draait om het Iraanse familiefotoalbum, dat doet denken aan het album dat Newsha Tavakolian in haar ouderlijk huis had. De omslag van dat fotoalbum was een afbeelding van de met sneeuw bedekte Alpen , wat de ingebeelde locatie van al haar kinderdagdromen werd. Ze staarde eindeloos naar deze foto, in de hoop dat het haar naar een ontsnapping aan de angst in haar directe omgeving zou leiden, op zoek naar een gevoel van rust.

Voor deze video portretteert Tavakolian een van haar personages op een berg met uitzicht op Teheran. De hellingen van deze berg zijn bedekt met plastic afval. Binnen dit landschap vraagt ​​Tavakolian haar hoofdpersoon om zijn eigen ruimte in te nemen.

Space to Breathe

De fotografen die je kunt zien in Space to Breathe in De Grote Kerk zijn: Abbas Attar, Aishwarya, Arumbakkam, Gabriella N. Báez, Ghazaleh Rezaei, Hedieh Ahmadi, Khalik Allah, Merri Mkrtchian, Nooshin Shafiee, Parastoo Ebneali, Pouya Parsamagham, Ranita Roy, Saba Alizadeh, Siavash Eydani, Tim Hetherington, Uma Bista and Yael Martínez.

Locatie: Grote Kerk

Newsha Tavakolian From the series 'Listen', 2011
Newsha Tavakolian
Wij gebruiken cookies om een optimale ervaring te creëren. Ga voor meer informatie naar ons Privacybeleid